Pre-School Laren en Amstelveen

Spelenderwijs talenten ontwikkelen. In een uitdagende en veilige omgeving. Vooral op je eigen manier en eigen tempo. Waar vind je die persoonlijke aandacht, zodat je kind kan floreren? Op welke peuterspeelzaal of kinderopvang staat de ontwikkeling van je kind écht centraal? Veel kinderen lopen tegen de grenzen van het reguliere onderwijs aan. Natúúrlijk is er aandacht en speelruimte. Maar staat de unieke ontwikkeling van elk kind daarbij centraal? Wij horen van veel ouders dat de Pre-School van Florencius de plek is waar álles op zijn plek valt. Een warm bad, een persoonlijk plan en de ideale condities en setting voor de unieke ontwikkeling van elk kind. Onze Pre-School is een plek van ontdekken en groeien op je eigen manier.

Het beste voor je kind


Je wilt het beste voor je kind. Natuurlijk heb je daar zelf ideeën over en oriënteer je je op de mogelijkheden in de omgeving. Als de Pre-School van Florencius voorbijkomt, is dat een opvallende peuterspeelzaal. Anders dan een reguliere kinderopvang. 

In een kleine, veilige setting (met één-op-zes begeleiding) helpen wij leerlingen van 2,5 tot 4 jaar de wereld ontdekken. Met zorg en aandacht voor álle ontwikkelingsgebieden. In een setting waar hoogwaardig voorbereidend onderwijs tot zijn recht komt. Net als alle leerlingen en hun eigen kwaliteiten.

Pre-School 20

In een bosrijke omgeving spelen, ontdekken en ervaren.

Dé plek om te floreren!

Naar de peuterspeelzaal: en nu?


Bij Florencius krijgen leerlingen en ouders méér dan een ‘kinderopvang’. Leren begint namelijk met aandacht, dus je vindt bij ons:

Een warme sfeer, veilige omgeving en de ruimte om jezelf te zijn in een kleine groep (max. 14 leerlingen)

Een uniek en persoonlijk plan met talenten en ontwikkelpunten.

Een professioneel team met bevlogen pedagogisch medewerkers, ondersteund door vakleerkrachten en specialisten.

Elke dag een gezond ‘tien uurtje’ en een gevarieerde lunch.

Nauw contact en een goede samenwerking met jou als ouder: we vormen samen een team voor jouw kind.

Een holistische benadering gebaseerd op de vier Q’s: sociaal-emotionele, cognitieve, spirituele en fysieke intelligentie.

Graag heb ik contact met jullie

Reviews

“Onze zoon is zo gegroeid in zijn zelfvertrouwen en krijgt hier de kans zijn talenten te ontwikkelen. De leraren geven de kinderen een positief gevoel, zodat ieder kind zich mag ontwikkelen op zijn eigen manier. Er heerst ook een hele fijn sfeer op de hele school.”
– Jessica Westhoff

“Wij vinden het erg fijn dat de groep niet zo groot is, dat hij genoeg aandacht krijgt en uitgedaagd wordt om verschillende activiteiten te ondernemen. Zo wordt er gewerkt met een planbord en leert hij al een keuze te maken. De activiteiten in deze groep zijn passend bij de leeftijd en er wordt goed gekeken naar wat de behoefte is van onze zoon. Wij zijn erg blij met de school en met de lieve en bekwame juffen.”

– Anne Bosschaart

“Zeer aan te raden! Fijn, positief team. Door de kleine klassen is er veel tijd en aandacht voor ieder kind. Er heerst een hele positieve sfeer en de kinderen gaat met veel enthousiasme naar school!”

– Kim Hendriks

De 4 Q’s: naar zelfvertrouwen met een groeimindset


Peuterspeelzaal, kinderopvang, peuter plus: bij Florencius noemen we dat de Pre-School. Ons gepersonaliseerde programma is gebaseerd op de 4 Q’s van Stephen Covey. Positieve aandacht en individuele talenten staan centraal. Zo kunnen leerlingen zich open-minded ontwikkelen en zijn ze klaar voor de stap naar de basisschool. Vol zelfvertrouwen en open voor uitdagingen. 

Spirituele Intelligentie (SQ) - Zelfvertrouwen

In onze Pre-School stimuleren wij de zelfstandigheid van kinderen. Wat kinderen zelf kunnen, laten wij ze zelf doen. Ideeën van kinderen krijgen de ruimte en worden verder uitgediept. Bovendien helpen wij de kinderen hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Hierdoor doen kinderen veel succeservaringen op en groeit hun zelfvertrouwen. Tevens leren we de kinderen normen en waarden.

Fysieke Intelligentie (FQ) - Energie

Kinderen hebben een aangeboren drang om dingen zelf te ontdekken. Dit stimuleren wij door ons veelzijdige aanbod. Wij bieden bewegingsactiviteiten, muziek- en danslessen, toneellessen en knutsellessen. Daarnaast spelen de kinderen dagelijks in onze inspirerende omgeving, zowel binnen als buiten.

Wij zorgen voor een balans tussen activiteiten en ontspanning en verzorgen afwisselende, gezonde en gebalanceerde maaltijden.

Mentale Intelligentie (IQ) - Ambitie

Door gerichte begeleiding te bieden, bereiden wij de kinderen goed voor op het basisonderwijs. Dit doen wij vooral door ze spelenderwijs te laten ontdekken en ervaren. Wij houden rekening met de verschillende niveaus en ontwikkelingslijnen van kinderen, want ieder kind ontwikkelt zich in eigen tempo, binnen zijn of haar eigen mogelijkheden. Naast een rijke taalomgeving, bieden wij rekenactiviteiten aan en laten wij kinderen kennismaken met Engels. We werken thematisch en maken gebruik van verschillende methodes gericht op peuters.

Emotionele Intelligentie (EQ) - Passie

Onze Pre-School is een sociale leeromgeving, waarin kinderen leren om een onderdeel te zijn van de groep. Ze ontwikkelen een scala aan vaardigheden, zoals samen spelen, communiceren, gevoelens uiten en gevoelens herkennen van anderen, luisteren naar elkaar, sorry zeggen, aanpassen en elkaar respecteren. We zorgen zodoende voor een optimale ondersteuning in het proces om sociaal vaardiger te worden.

Kopie van HI1A7491

Het team


Een veilige en warme plek waar leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daar gaat ons enthousiaste en ervaren team voor! Wij kiezen voor de positieve benadering en vinden dat leren begint met aandacht. Dat geldt zowel voor de leerlingen als voor onze medewerkers.

Elke leraar, (vak)specialist en pedagogisch medewerker krijgt alle ruimte om zichzelf te blijven ontwikkelen. Naast de eigen expertise, bundelen we onze krachten met diverse specialisten, vakdocenten, zorgcoördinatoren en orthopedagogen van de Florencius Basischool. Zo maken we onze hoge ambities op de Pre-School samen waar.

Het team van Florencius Pre-School bestaat uit de volgende personen:

Lisa
Lisa Fafié – van den Hengel

Manager Pre-School

Lisa is, naast moeder van een gezonde zoon, een gedreven onderwijstalent met passie voor het jonge kind. Na een aantal jaren de onderbouw groep van de basisschool te hebben gedaan, is zij zelf met het idee gekomen voor het starten van de Pre-School. Samen met Peter en Gerwin en een team van experts op het gebied van kinderopvang, heeft zij het onderwijsconcept van Florencius vertaald naar de leeftijdscategorie van 2,5 tot 4 jaar. Lisa heeft de dagelijkse leiding van de Pre-School in handen en gaat komend jaar de Pre-School ook in Amstelveen opzetten.

Latoya
Latoya van der Maas

Pedagogisch medewerker Pre-School

Latoya is pedagogisch medewerker en kan door haar enthousiaste en open houding elk kinderhart voor zich winnen. Haar opleiding en ervaring in de kinderopvang én het feit dat ze zelf moeder is, geeft haar alle tools om kinderen een veilig gevoel te geven, waardoor ze ook gemakkelijker nieuwe uitdagingen durven aan te gaan.

Arianne
Arianne Kemmer – van Beek

Pedagogisch medewerker Pre-School

Arianne is vanaf het allereerste moment bij onze Pre-School betrokken. Arianne is een gepassioneerd pedagogisch medewerker en mede dankzij haar kennis en ervaring met het opstarten van een kinderopvang en deze leeftijdscategorie, konden wij op vlotte wijze de juiste paden bewandelen om ons onderwijsconcept te vertalen naar onze Pre-Scholers. Arianne is, naast een echte professional, moeder van twee kinderen. Naast de Pre-School werkt Arianne ook als onderwijsassistent in de basisschool.

Marieke-klein-200x261
Marieke Daselaar

Pedagogisch medewerker Pre-School

Marieke is naast moeder van twee zonen (Daan & Tim) al ruim 21 jaar jaar pedagogisch medewerker in de kinderopvang:
“Het mooiste aan het werken in de kinderopvang is de kinderen een fantastische dag te bezorgen. Het is belangrijk dat kinderen met veel plezier naar de opvang gaan en dat er genoeg ruimte is voor de kinderen om zich te kunnen ontwikkelen.”
Marieke vindt het ook belangrijk om de kinderen goed te zien. Elk kind ontwikkelt zich op zijn/ haar eigen tempo, en dat mag!

Foto Jose
José Van Boxel

Pedagogisch medewerker Pre-School

José is onze nieuwste aanwinst voor de Pre-School en wat zijn we blij met haar. Ze is al bijna 14 jaar werkzaam in de kinderopvang en is daarnaast moeder van twee jongens.

“Ik vind het belangrijk dat kinderen zich welkom en gezien voelen bij ons op de groep. Het leukste vind ik om te zien hoe ze zich ontwikkelen en de gesprekken die je met de kinderen voert. Ik hou ervan om creatief bezig te zijn. Het leuke van de Pre-School vind ik dat we net even wat andere activiteiten aanbieden dan op een kinderdagverblijf. Doordat het kleinschaliger is, heb je ook veel meer tijd met de kinderen.”

Peuter-Plus


Het team van Florencius focust dus op het ontwikkelen van individuele kwaliteiten. Met de extra aandacht van de ‘één-op-zes begeleiding’, maken wij een mooi, passend programma. Bijvoorbeeld met aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling voor iedere peuter. En spelenderwijs werken aan doelen rond taal- en rekenontwikkeling? Doen we. Ruimte voor talenten in Engels, handvaardigheid en drama? Bieden we ook.

Soms zijn er zelfs al extra stapjes mogelijk voor peuters die daar klaar voor zijn. Een kennismaking met de basisschool bijvoorbeeld. Zo kunnen zij zich stap voor stap en vanuit (zelf)vertrouwen voorbereiden op de volgende fase. De unieke samenwerking tussen specialisten van de Pre-School en de Florencius Basisschool helpt alle leerlingen tot volle bloei komen.

Praktische informatie

Bij Florencius Pre-School is het vaste tarief gebaseerd op het aantal opvangdagen per week. Het maandbedrag blijft dus gelijk, ongeacht het aantal uur per dag dat je kind naar Florencius Pre-School gaat.

Dagen per week  Prijs per maand (per 1/1/2024)
1  €              287,00
2  €              574,00
3  €              861,00
4  €          1.148,00
5  €          1.435,00

 

Tip! Op de website van de Belastingdienst kun je nagaan of je recht hebt op kinderopvangtoeslag. Vraag de kinderopvangtoeslag binnen drie maanden (na de maand waarin je kind voor het eerst naar de opvang gaat) aan.

Leemzeulder 29, 1251 AM Laren

Je vindt Florencius Pre-School in het monumentale pand van Florencius Basisschool. In deze heerlijke bosrijke omgeving is er veel ruimte om regelmatig met de leerlingen de natuur in te trekken.

We zijn dagelijks geopend van 08.00 tot 14.00 uur.

We houden de vakanties aan van de basisschool:

  • Voorjaarsvakantie: 17-02-2024 t/m 25-02-2024
  • Goede vrijdag en Pasen: 29-03-2024 t/m 01-04-2024
  • Meivakantie: 27-04-2024 t/m 12-05-2024
  • Pinksterweekend: 18-05-2024 t/m 20-05-2024
  • Zomervakantie: 13-07-2024 t/m 25-08-2024

Dagindeling en methode Pre-School


Het belangrijkste in de dagindeling van de Pre-School is balans tussen een vast dagritme en voldoende flexibiliteit. Er is structureel aandacht voor alle verschillende Q’s. Zo weten leerlingen waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Dat doen we bijvoorbeeld met een bepaalde volgorde van handelingen en met de dagopening en -afsluiting. We creëren ook de ruimte voor ideeën van leerlingen, eventuele uitstapjes of uitloop van een bezigheid. Een flexibele balans tussen activiteiten en rustmomenten en tussen samen en alleen spelen dus. Een dag op de Pre-School van Florencius ziet er bijvoorbeeld zo uit:

(08.00-09.00) Inloop brengmoment

De kinderen worden ontvangen in onze Pre-School. Tijdens het vrije inloopmoment kunnen de kinderen elkaar weer ontmoeten en samen spelen, een boekje lezen of puzzelen. Ook hoort hier het afscheidsmoment tussen ouder en kind bij. Na een warme overdracht, begint om 9.00 de dagopening.

(09.00-09.30) Kring

We starten met het dagprogramma. Alle kinderen komen in de kring zitten rondom het digibord. We beginnen met het zingen van liedjes, kijken welke dag het is en welke kleur daarbij hoort. Ook bespreken we de dagritmekaarten, zodat de kinderen zien wat er die dag op het programma staat. Gedurende de dag wordt de pijl verschoven, zodat ze zien hoe ze de dag doorgaan. Vervolgens doen we gerichte leeractiviteiten, bijvoorbeeld van de methodes Uk&Puk en 123 zing.

(09.30-10.00) Buiten spelen

Florencius staat in een prachtige, bosrijke omgeving. De kinderen spelen iedere dag buiten met verschillende spelmaterialen om de ontwikkeling te stimuleren.

(10.00-10.30) Pauzemoment

De kinderen genieten van een gezond en gevarieerd 10-uurtje. Ondertussen wordt er gekletst en bouwen we een rustmoment in voor de peuters. Zo kunnen ze weer energie opdoen voor de aankomende activiteiten.

(10.30- 11.00) Gerichte activiteit

Onze pedagogisch medewerkers bieden gerichte leeractiviteiten aan. Daarnaast worden bepaalde activiteiten aangeboden door vakleerkrachten. Zo krijgen de kinderen les van een native speaker Engels voor een speelse oriëntatie op de Engelse taal. Ook krijgen ze knutselles van onze handvaardigheidleerkracht, die tevens toneelles geeft. Onze gymleerkracht geeft de peuters bewegingsonderwijs.

(11.00-11.15) Rustmoment

Er wordt een rustmoment ingebouwd, waarbij de kinderen ontspanningsoefeningen doen op muziek of rustig een boekje lezen. Zo leren de kinderen een goede balans te vinden tussen actieve momenten en rust.

(11.15- 11.45) Kiesbord

Wij vinden het belangrijk om de zelfstandigheid van de kinderen te stimuleren. Tijdens het kiesbordmoment lopen de kinderen zelf naar het bord en kiezen spelmateriaal waar ze mee willen spelen. Ze plaatsen hun eigen naamkaartje bij het plaatje van het spelmateriaal. Ze leren om voor een bepaalde tijd met één activiteit bezig te zijn, op te ruimen en daarna iets nieuws te kiezen.

(11.45-12.15) Lunchen

De kinderen krijgen dagelijks een gevarieerde lunch aangeboden. Dit eten we heerlijk met elkaar aan tafel. Ook nu wordt een rustmoment ingebouwd.

(12.15-13.00) Speelmoment

Na de lunch is er nog een speelmoment voor de kinderen en wordt er een gerichte activiteit aangeboden.

(13.00-14.00) Inloop ophaalmoment

De kinderen worden tussen 13.00 en 14.00 opgehaald (tenzij anders overeengekomen). Ondertussen wordt er onderling nog heerlijk gespeeld, in boekjes gekeken of gepuzzeld. Onze medewerkers zorgen voor een warme overdracht naar de ouders toe.

Methoden

De Uk&Puk-methode is gericht op spreek- en taalvaardigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische en zintuiglijke vaardigheden en de eerste rekenprikkels. Actief spelen, ontdekken en helemaal afgestemd op de belevingswereld van onze leerlingen. De methode 123 zing stimuleert de muzikale ontwikkeling in verschillende thema’s. We zingen liedjes, maken kennis met instrumenten en doen muzikale spelletjes.

 

Dagverslagen

Dagelijks wordt er via onze social schools app een dagverslag gedeeld, zodat ouders kunnen zien wat de kinderen geleerd en gedaan hebben die dag. Dagverslagen worden altijd aangevuld met leuke foto’s en video’s van de kinderen.

(08.00-09.00) Inloop brengmoment

De kinderen worden ontvangen in onze Pre-School. Tijdens het vrije inloopmoment kunnen de kinderen elkaar weer ontmoeten en samen spelen, een boekje lezen of puzzelen. Ook hoort hier het afscheidsmoment tussen ouder en kind bij. Na een warme overdracht, begint om 9.00 de dagopening.

(09.00-09.30) Kring

We starten met het dagprogramma. Alle kinderen komen in de kring zitten rondom het digibord. We beginnen met het zingen van liedjes, kijken welke dag het is en welke kleur daarbij hoort. Ook bespreken we de dagritmekaarten, zodat de kinderen zien wat er die dag op het programma staat. Gedurende de dag wordt de pijl verschoven, zodat ze zien hoe ze de dag doorgaan. Vervolgens doen we gerichte leeractiviteiten, bijvoorbeeld van de methodes Uk&Puk en 123 zing.

(09.30-10.00) Buiten spelen

Florencius staat in een prachtige, bosrijke omgeving. De kinderen spelen iedere dag buiten met verschillende spelmaterialen om de ontwikkeling te stimuleren.

(10.00-10.30) Pauzemoment

De kinderen genieten van een gezond en gevarieerd 10-uurtje. Ondertussen wordt er gekletst en bouwen we een rustmoment in voor de peuters. Zo kunnen ze weer energie opdoen voor de aankomende activiteiten.

(10.30- 11.00) Gerichte activiteit

Onze pedagogisch medewerkers bieden gerichte leeractiviteiten aan. Daarnaast worden bepaalde activiteiten aangeboden door vakleerkrachten. Zo krijgen de kinderen les van een native speaker Engels voor een speelse oriëntatie op de Engelse taal. Ook krijgen ze knutselles van onze handvaardigheidleerkracht, die tevens toneelles geeft. Onze gymleerkracht geeft de peuters bewegingsonderwijs.

(11.00-11.15) Rustmoment

Er wordt een rustmoment ingebouwd, waarbij de kinderen ontspanningsoefeningen doen op muziek of rustig een boekje lezen. Zo leren de kinderen een goede balans te vinden tussen actieve momenten en rust.

(11.15- 11.45) Kiesbord

Wij vinden het belangrijk om de zelfstandigheid van de kinderen te stimuleren. Tijdens het kiesbordmoment lopen de kinderen zelf naar het bord en kiezen spelmateriaal waar ze mee willen spelen. Ze plaatsen hun eigen naamkaartje bij het plaatje van het spelmateriaal. Ze leren om voor een bepaalde tijd met één activiteit bezig te zijn, op te ruimen en daarna iets nieuws te kiezen.

(11.45-12.15) Lunchen

De kinderen krijgen dagelijks een gevarieerde lunch aangeboden. Dit eten we heerlijk met elkaar aan tafel. Ook nu wordt een rustmoment ingebouwd.

(12.15-13.00) Speelmoment

Na de lunch is er nog een speelmoment voor de kinderen en wordt er een gerichte activiteit aangeboden.

(13.00-14.00) Inloop ophaalmoment

De kinderen worden tussen 13.00 en 14.00 opgehaald (tenzij anders overeengekomen). Ondertussen wordt er onderling nog heerlijk gespeeld, in boekjes gekeken of gepuzzeld. Onze medewerkers zorgen voor een warme overdracht naar de ouders toe.

Methoden

De Uk&Puk-methode is gericht op spreek- en taalvaardigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische en zintuiglijke vaardigheden en de eerste rekenprikkels. Actief spelen, ontdekken en helemaal afgestemd op de belevingswereld van onze leerlingen. De methode 123 zing stimuleert de muzikale ontwikkeling in verschillende thema’s. We zingen liedjes, maken kennis met instrumenten en doen muzikale spelletjes.

 

Dagverslagen

Dagelijks wordt er via onze social schools app een dagverslag gedeeld, zodat ouders kunnen zien wat de kinderen geleerd en gedaan hebben die dag. Dagverslagen worden altijd aangevuld met leuke foto’s en video’s van de kinderen.

Anderen over Florencius


Bij hoge ambities hoort goede kwaliteit en veiligheid. Florencius Pre-School voldoet aan de kwaliteitsvormen van de GGD. Benieuwd of de bevindingen van de inspectie overeenkomen met de ervaringen van ouders? Je leest hier het meest recente inspectierapport.

Rapportage onderwijsinspectie Florencius Pre-School 2023

“Een geweldige school met toegewijde en liefdevolle leerkrachten. Beste keuze die we konden maken voor onze kinderen!”

– Ritchie Kremer

“Wij zijn heel erg tevreden over de Florencius, Laren. Kleine groepen waardoor veel persoonlijke aandacht voor de kinderen. Ze geven de kinderen zoveel meer mee dan alleen goed onderwijs.”
– Jessica Westhoff

Leren begint met aandacht


Kleine groepen met toegewijde, liefdevolle leraren (één-op-zes begeleiding)

Een uitdagende bosrijke omgeving waarin ontdekken en ervaren voorop staat

Échte aandacht en een persoonlijk plan voor de unieke ontwikkeling van elke leerling

Een warme en veilige sfeer die het zelfvertrouwen van je kind een boost geeft

Een ervaren en ambitieus team, dat samenwerkt met de specialisten van de Florencius Basisschool

Individuele talenten ontwikkelen met de 4 Q’s en een positieve benadering

Benieuwd naar Florencius Pre-School?

 

Wil je meer informatie over Florencius Pre-School en/of een keer komen kijken? Voel je méér dan uitgenodigd. Neem contact op met Lisa van den Hengel (manager Pre-School) via (035-691 25 25) of stuur een mail naar info@florencius.nl.

Florencius Pre-School in Laren is al volop te bewonderen. Volgend jaar (01/06/2024) opent Florencius Pre-School ook in Amstelveen. 

Heb je liever dat wij contact met jou opnemen? Laat dan hieronder jouw gegevens achter. 

    Volg ons

    Algemene voorwaarden Florencius Pre-School