particuliere basisschool

Een nieuw avontuur: van groep 2 naar groep 3!

Het begin van de basisschool is een bijzonder moment in het leven van een kleuter, vol nieuwe ontdekkingen en avonturen. Meestal starten kleuters op school na hun vierde verjaardag, wat betekent dat velen niet het volledige schooljaar doorlopen. Hoe lang je kleuter zal “kleuteren”, hangt af van zijn of haar ontwikkeling en hoe snel hij/zij zich klaar voelt voor groep 3. Laten we eens dieper ingaan op deze overgangsfase en wat je kunt verwachten!

 

Wanneer gaat je kind naar groep 3?


Normaal gesproken doorloopt elke leerling de basisschool in een vast tempo, van groep 1 tot groep 2 en daarna naar groep 3. De school houdt nauwlettend de ontwikkeling van je kind in de gaten en bepaalt wanneer het tijd is om door te gaan. Dit kan variëren, omdat kinderen zich in hun eigen tempo ontwikkelen.

Sommige kleuters voelen zich al snel thuis in de kleuterklas en pakken de lesstof moeiteloos op. In dat geval kan de school besluiten om je kind eerder naar groep 3 te laten gaan. Aan de andere kant, als je kind wat meer tijd nodig heeft om te wennen aan school of de lesstof, kan het langer kleuteren voordat het naar groep 3 gaat. Op Florencius kunnen we deze fase goed afstemmen met jullie als ouders zijnde. Door de kleine groepen is er veel ruimte en tijd voor een persoonlijk plan en de leerkrachten houden korte lijntjes. Hierdoor weet je altijd waar je aan toe bent.

 

De doorlopende ontwikkeling

De Wet op het primair onderwijs stelt dat elke leerling een ononderbroken ontwikkelingsproces van acht schooljaren moet doormaken. Dit betekent dat een kleuter die langer dan twee jaar ‘kleutert’, niet alles hoeft te herhalen, en een kleuter die korter dan twee jaar ‘kleutert’, geen stappen in de ontwikkeling overslaat.

De ontwikkeling van jonge kinderen gaat vaak in sprongen. Wat een kind de ene dag nog niet kan, lukt de volgende dag plotseling wel. Het is daarom belangrijk om af te wachten hoe je kind zich in de loop van de tijd ontwikkelt. De school houdt de voortgang van ieder kind bij in een leerlingdossier.

 

De rol van de school

De school is verantwoordelijk voor het besluit om je kind al dan niet naar groep 3 te laten gaan. Leraren observeren en beoordelen de ontwikkeling van je kind op verschillende manieren. Ze gebruiken toetsen om de vorderingen in kaart te brengen, maar ze letten ook op de sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling.

 

Beleid van de school

Elke school heeft zijn eigen beleid voor instroom, overgaan en zittenblijven in de kleuterperiode. Dit beleid moet zijn afgestemd op de ontwikkeling van de leerlingen. Het is belangrijk om te weten dat langer kleuteren formeel niet wordt beschouwd als blijven zitten. Doordat we op Florencius in kleine klassen werken, is er alle tijd en ruimte om extra begeleiding te bieden op gebieden die nog minder tot bloei komen. Zo kan je kind, mits je kind op sociaal en emotioneel vlak rijp genoeg is, wellicht wel eerder deze overstap maken. Middels zorgvuldige observaties word je hier bijtijds van op de hoogte gehouden.

 

Richtlijnen; wat moet je kind kunnen eind groep 2?

 

Wanneer is je kind nu klaar om naar groep 3 te gaan? Hiervoor zijn een aantal richtlijnen opgesteld. Zie hieronder de korte checklist! 

 

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Dit is misschien wel het allerbelangrijkste onderdeel en bestaat uit veel verschillende aspecten.

  • Het kind kan goed overweg met leeftijdsgenootjes en wordt in de groep opgenomen
  • Het spel van het kind heeft zich ontwikkeld; het kind kan rollenspellen spelen
  • Het kind is emotioneel stabiel
  • Het kind is gemotiveerd om iets te leren en heeft een goede werkhouding
  • Het kind kan zich nu zeker 10 minuten concentreren op een taakje dat hij of zij niet zo leuk vindt
  • Stil kunnen zitten en zelfstandig kunnen werken na instructies. Hier is zelfvertrouwen voor nodig
  • Toe zijn aan nieuwe uitdagingen

 

Motorische ontwikkeling

  • Het kind komt goed mee tijdens de gymles (voornamelijk grove motoriek)
  • De fijne motoriek moet ontwikkeld zijn (bijvoorbeeld kleine kraaltjes kunnen rijgen of een pen kunnen vasthouden)

 

Leervaardigheid

  • Rijmen
  • Woorden in stukjes kunnen hakken
  • Tellen tot 20
  • Terug kunnen tellen tot 0
  • Getallen tot 10 herkennen en herkenbaar kunnen schrijven
  • Begrippen als meer, minder, veel en weinig kunnen onderscheiden
  • Sommen maken onder de 5
  • Logisch kunnen denken
  • Gebruikt zo’n 3500 woorden en begrijpt zo`n 7000 woorden
  • Herkent letters

 

De overgang van kleuterklas naar groep 3 is een spannend avontuur. Twijfel je of je kind wel toe is aan de volgende stap? Heeft je kind al behoefte aan het maken van sommen en lezen, maar is hij/zij tegelijkertijd ook nog heel speels? Neem dan contact op met één van onze drie locaties. (Florencius Laren, Florencius Amstelveen, Florencius Haarlem) Wij denken graag met jullie mee aan een plan op maat! Wellicht kan daarnaast onze pre-school ook een gepaste oplossing zijn.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.