Missie

Waar staan we voor?

De naam Florencius heeft een Latijnse oorsprong en staat voor ‘floreren’; groeien en bloeien. De missie van Florencius luidt ‘Leren begint met aandacht’ en vanuit die expliciete, positieve aandacht proberen we het talent van iedere leerling tot volle bloei te laten komen.

Over Florencius missie visie

Visie

Waar gaan we voor?

Op Florencius willen we leerlingen en studenten helpen zich te ontwikkelen tot kritische, open-minded wereldburgers die vol zelfvertrouwen en vanuit een growth mindset uitdagingen aan gaan. Wij geloven dat deze ontwikkeling begint met echte, positieve aandacht voor iedere leerling, met als vertrekpunt de talenten van de leerling. Daarom bieden we een gepersonaliseerd en gebalanceerd onderwijsprogramma aan, dat is gebaseerd op een brede holistische benadering: de 4 Q’s van Stephen Covey. Centraal in deze tijdloze benadering staat de volledige ontwikkeling van het kind, waarbij het gaat om de ontwikkeling van de SQ (spirituele intelligentie), IQ (cognitieve intelligentie), EQ (emotionele intelligentie) en FQ (fysieke intelligentie).

4 Q’s

Florencius gelooft dat leren begint met èchte aandacht, vooral voor de talenten van het kind. Daarom bieden we een gebalanceerd onderwijsprogramma dat is gericht op de holistische benadering van de vier Q’s van Stephen Covey. Centraal in deze tijdloze benadering staat de volledige ontwikkeling van het kind, waarbij niet alleen kennis centraal staat, maar juist ook vaardigheden die nodig zijn om om te gaan met de steeds sneller veranderende werkelijkheid, nu en in de toekomst.

Op het gebied van SQ (spirituele intelligentie) besteedt Florencius veel aandacht aan:

  • integriteit; kinderen bewust maken van hun waarden, overtuigingen en geweten en leren daar eerlijk mee om te gaan.

  • betekenis; kinderen het gevoel geven dat ze ertoe doen, wat de basis vormt voor gezond zelfvertrouwen.

  • een positief leefklimaat waar een goede afwisseling is tussen rust en activiteit. Innerlijke rust staat centraal als basis voor geluk en de sociale en emotionele ontwikkeling van het kind.

Op het gebied van IQ (cognitieve intelligentie) besteedt Florencius veel aandacht aan:

  • kwalitatief toponderwijs met een duidelijke structuur
  • specifiek maatgericht aanbod voor kinderen met meerbegaafdheid, dyslexie, dyscalculie en faalangst
  • persoonlijke ontwikkeling; ieder kind krijgt bij binnenkomst een uitgebreid onderzoek, en vervolgens een individueel ontwikkelplan
  • moderne onderwijsmethodes
  • internationalisering (Engels als tweede taal en internationale projecten)

Op het gebied van EQ (emotionele intelligentie) besteedt Florencius veel aandacht aan:

  • zelfbewustzijn; het vermogen van kinderen om naar hun eigen leven te kijken, zelfkennis op te doen en zichzelf te verbeteren en te overwinnen
  • persoonlijke motivatie; het kind laten nadenken over zijn wensen, passies en doelen
  • zelfbeheersing; leiding geven aan jezelf, met als doel je doelstellingen te verwezenlijken
  • empathie; het kunnen inleven in de situatie en het denken en gevoel van andere kinderen
  • sociale vaardigheden; aandacht voor hoe onderlinge interactie plaatsvindt, hoe problemen worden opgelost en hoe kinderen elkaar benaderen

Op het gebied van FQ (fysieke intelligentie) besteedt Florencius veel aandacht aan:

  • verstandige voeding; elke dag lunchen de kinderen op school. We maken samen met de kinderen een gezonde en gebalanceerde maaltijd klaar
  • sport; een gezonde geest in een gezond lichaam. Meerdere malen per week wordt er binnen of buiten gesport. Een vakleerkracht coördineert het totale sportprogramma
  • aandacht voor spelplezier, sportiviteit, uithoudingsvermogen, kracht en lenigheid
  • rust, ontspanning en stressmanagement; tussen de middag en tussen de lessen door worden rust- en ontspanningsoefeningen gedaan
Onze ervaring met deze school is fantastisch. Buiten de mooie & rustige lokatie van de school, is het een stimulerende en positieve omgeving waarin elk kind het beste van zichzelf kan laten zien. Naast het hoogwaardig onderwijs wordt er veel aandacht besteed aan het kind als individu en hun persoonlijke ontwikkeling, waardoor ze groeien. De docenten zijn uitstekend en de sfeer op school is fijn met veel interactie tussen de verschillende leeftijd groepen. Onze zoon gaat met veel plezier naar deze buitengewone school!

Hilala Diab

Wij zijn onwijs blij dat we de keuze
hebben gemaakt dat onze dochter naar Florencius gaat. Een school waar ieder kind gezien wordt en in een veilige omgeving gestimuleerd wordt om het beste uit zich zelf te halen. Een top team aan docenten wat zorgt voor uitstekend en waar nodig individueel gericht onderwijs. Er heerst een hele fijne sfeer en de omgang tussen alle groepen is erg leuk. Kortom een aanrader !

Anja Teuns

Mijn zoon is ontzettend blij op Florencius! Hij gaat elke dag met heel veel plezier naar school. Na een ingewikkelde periode op zijn vorige school hebben we uiteindelijk besloten over te stappen. Binnen een paar weken was onze zoon helemaal thuis in zijn nieuwe klas. De methodes, de aandacht en de positieve aanpak zorgden ervoor dat hij al heel snel lekker in zijn vel zat, hij merkte dat deze school echt anders was en hij hier echt zichzelf kan zijn. Daarnaast is op Florencius heel veel aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen, dat maakt dat onze zoon groeit in zelfvertrouwen en dat is echt heel fijn om te zien!

Martine Barbier-Westhuis

Onze dochter voelde zich direct thuis op het Florencius. De opzet van het onderwijs en de kleine klassen hebben haar enorm geholpen in haar zelfvertrouwen en ontwikkeling. Wat wij extra bijzonder vinden aan het Florencius is de aandacht die ze hebben voor de emotionele en creatieve ontwikkeling. Dit heeft voor onze dochter echt het verschil gemaakt. Wij zijn kortom zeer tevreden.

Vincent Geerts

Wij zijn heel erg tevreden over de Florencius Laren. Kleine groepen waardoor veel persoonlijke aandacht voor de kinderen. Ze geven de kinderen zoveel meer mee dan alleen goed onderwijs. Onze zoon is zo gegroeid in zijn zelfvertrouwen, en krijgt hier de kans zijn talenten te ontwikkelen. De leraren geven de kinderen een positief gevoel, zodat ieder kind zich mag ontwikkelen op zijn eigen manier. Er heerst ook een hele fijne sfeer op de hele school, alle groepen gaan zo leuk en fijn met elkaar om. Jessica Westhoff

Janine Westhoff

Wat een openbaring is het Florencius. Zo zou al het onderwijs moeten zijn en ieder kind in Nederland zou recht moeten hebben op dit soort onderwijs. Zeer persoonlijk en professionele educatie. Met veel liefde en aandacht voor wat onze kinderen nodig hebben. Ben meer dan tevreden en heb spijt dat ik niet eerder ben geswitcht naar het Florencius. Onze beide kinderen groep 6 en groep 8 gaan dagelijks met veel plezier naar school, en geloof me dat is wel ‘ns anders geweest.

Nikica

De kosten meer dan waard! Je hoopt dat Florencius doet wat ze beloven, maar in dit geval kan ik volmondig zeggen dat dat inderdaad het geval is. Onderwijs op maat en onze dochter is helemaal opgebloeid en heeft weer zelfvertrouwen gekregen: Een fantastisch team en een uitgekiend onderwijsprogramma: groeien en bloeien.
Paul & Angela Klaver

P.F. Klaver

Onze zoon heeft met heel veel plezier afgelopen schooljaar groep 9 gedaan bij Florencius Laren. Wat een fantastisch concept en fijne school. Absoluut een aanrader!

Angelique Plugge

Zeer aan te raden! Fijn , positief team. Door de kleine klassen is er veel tijd en aandacht voor ieder kind. Er heerst een hele positieve sfeer en de kinderen gaan met veel enthousiasme naar school!

Kim Hendriks

Fantastische school, enorm bevlogen team en bijzonder goede sfeer. Dit gun je ieder kind.

Allard Boer

Fantastische school: aandacht, sociale veiligheid, onderwijs op maat, ook als leren niet vanzelf gaat.

Floor Rost Onnes

Veilige leeromgeving

Kinderen moeten vol vertrouwen en met plezier naar school gaan. Hiervoor is het van belang dat kinderen zich ‘gezien’ en ‘gehoord’ voelen. We vinden het op Florencius bovendien belangrijk om duidelijke afspraken met elkaar te maken over de wijze waarop we met elkaar omgaan. We leren kinderen in eerste instantie verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag door daar op te reflecteren. Daarnaast leren we ze te reflecteren op het gedrag van een ander.

Door de kleine setting waarin we ons op Florencius bevinden, zijn leerkrachten in staat om de gedragingen van kinderen van nabij te volgen, waardoor positief gedrag kan worden beloond en er, indien nodig, snel kan worden ingegrepen bij ongewenst gedrag.

Protocollair beleid (pestprotocol, etc.) is in dergelijke gevallen voorhanden om de juiste stappen te kunnen nemen. Bovendien doen we jaarlijks onderzoek naar het gevoel van veiligheid van kinderen in een enquête (sociale veiligheidsmonitor) en door persoonlijke gesprekken. Onze coördinator Sociale Veiligheid / PBS draagt hier zorg voor en begeleidt de leerkrachten bij het nemen van de juiste stappen